8C&open=popupposht&price=10"> document.write(''); ریخته گری

ریخته گری

طراحی ریخته گری با نرم افزار procast

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 46
بازدید هفته : 60
بازدید ماه : 60
بازدید کل : 113771
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

document.write('');

اجر نسوز

پيشرفت دنيا مرهون مواد ديرگداز است. سيمان، شيشه و فولاد حتما بايد براي توليد در مواد ديرگداز حل شوند. لازمه پيشرفت­هاي صنعتي و بخصوص صنايع عظيمي چون توليد چدن و فولاد- انواع سيمان­ها و توليد شيشه و نهايتا توليد گونه­هاي ديگر از مواد دير گداز بدون استفاده از اين مواد غير ممكن است. در توليد قطعات صنعتي، در توليد مواد و آلياژهاي صنعتي و موارد ديگر  ديرگدازها جايگاه ويژه­اي دارند ديرگدازها نه تنها در مقابل فلزات و آلياژها بلكه در كنار آنها قراردارند بنابراين در علم متالورژي و مهندسي بايد شناخت كافي را راجع به ديرگدازها داشته باشيم .

ديرگدازها مواده با نقطه گداز بالا هستند بعضي­ها موادي با نقطه ذوب بالاتر از co1500

را به عنوان مواد ديرگداز تلقي كردند كه البته يك تعريف عام نيست.

ديرگدازها پايه تمدن صنعتي و بشري را تشكيل مي­دهند زيرا صنايع مادر زيادي وابسته به اين مواد هستند. از استخراج فلزات تا مراحل نهايي توليد شاهد حضور ديرگدازها هستيم. استفاده از گرما و استفاده از آتش درجهت تولیدات مورد علاقه در صنايع شیشه و سیمان و فولادوكك­سازي در توليد زنيترها يا زينترسازي و كندلرسازي، بريكت سازي و ده­ها موارد ديگر حضور مواد ديرگداز كاملا مشهود است. كمتر كوره صنعتي است كه در آن از مواد ديرگداز استفاده نكنيم در كوره­هايي همچون بوته­اي، كوره كوپل، كوره بلند، شعله­­اي، زيمنس، رتين و صدها كوره ديگر، صدها هزارتن ماده ديرگداز استفاده مي­شود. براس ساخت هر بخش اط اين كوره­ها نياز به نوع خاصي از اين ديرگدازها است. ديرگدازها از لحاظ تكنولوژيكي از پيچيدگي­هاي مرزدانه­اي برخوردار هستند و كشوري همچون ما در توليد مواد ديرگداز از چنين وابستگي­هايي بشتر رنج مي­برد.

آجرهاي نسوز، مواد نسوز  تركيبات نسوز گونه­هايي از ديرگدازها هستند معمولا از چنين موادي در صنايع استخراج، شكل دادن فلزات عمليات حرارتي محصولات فلزي و غيرفلزي، توليد نيروي بخار، تهيه سيمان، آجر، شيشه و ساير مواد هم نيازمند كوره­ها و اجاق­ها هستند.

در تمام اين صنايع عظيم و بسياري از ديرگدازها استفاده مي­شود. موادي كه مي­توانند تحمل درجه حرارت­هاي بالا را داشته باشند. نكته اصلي آنها Tm نقطه ذوب نمي­باشند. دماي مهمتر دماي خميري شدن يا دماي ؟ كردن مي­باشد كه دما خميري شدن براي مواد با دامنه انجماد طولاني و زياد مطرح مي­باشد. در ارتباط با مواد ديرگداز در اثر حرارت دادن ابتدا خميري مي­شود وا مي­روند و سپس ذوب مي­شوند.

گاهي اختلاف اين نقطه خميري شدن تا نقطه ذوب صدها درجه مي­باشند. پس صرفا با استناد نقطه ذوب يك ديرگداز نمي­توانيم در ارتباط با تحمل اين ماده ديرگداز نسبت به درجه حرارت­هاي بالا قضاوت كنيم.

در ساخت كوره­ها توجه به فشارهاي هيدرواستاتيكي مداب و تحمل آجرها و تحمل مواد نسوز بايد توجه كنيم. يك كار مهندسي بسيار سنگين مي­باشد. تا كورة عظيمي همچون زيمنس- مارتين با ظرفيت 900 تن فولاد را تهيه كنند. (در زيمنس- مارتين چرخش كوره را داريم) اين كوره­ها علاوه بر اينكه فشار هيدرواستاتيكي بايد تحمل درجه حرارت­هاي بالا، تحمل مقابله در مقابل واكنش­هاي شيميايي مداب با ديواره­ها، تحمل شوك­هاي حرارتي و صدها مواد ديگر را داشته باشند.

معمولا جهت انتخاب اين مواد از نوع فلزي و آلياژهاي آزمايشاتي همچون تعيين تركيب شيميايي، تعيين خواص شيميايي از قبيل استحكام، خزش و پيچش و ده­ها مورد ديگر را انجام مي­دهند. در ارتباط با مواد ديرگداز اين حساسيت به مراتب افزايش پيدا مي­كند و صدها نوع آزمايش ديگر وارد مي­شودند از قبيل تحمل به شوك حرارتي، در مقاومت به سرباره­ها و ...

در ارتباط با يان درس مي­توان به دو دسته­بندي اشاره كرد: 1- مواد ديرگداز يا مواد نسوز 2-مصالح سراميكي.  در بسياري از كتاب­ها تفاوتي بين اين دو گونه قائل نشده­اند. اگر چه هر كدام خصوصيات متفاوتي را دارند. ولي هر دو را مي­توانيم تحت عنوان مصالح ساختماني به حساب آوريم كه اولي جهت ساخت كوره­ها واجاق­ها و دومي در ساختن ساختمان­هاي معمولي و آلات سراميكي ؟ سفيد آلات (كاشي، سراميك­ها) استفاده مي­شوند.

مواد نسوز يا ديرگداز

نقطه ذوب بالا، نقطه خميري شدن بالا و تحمل فشار متالواستاتيكي و تحمل به شوك حرارتي دارند گفته شد كه اين مواد در ساخت كوره­ها و توليد محصولات صنعتي ارزشمند همچون سيمان و شيشه استفاده مي­شوند. در تمامي اين به كارگيري­ها مقابله در مقابل درجه حرارت و تحمل در برابر مذاب و سرباره، مايعات خورنده، جريان گازهاي گرم، همراه ذرات ساينده و دهها مورد ديگر اهميت پيدا مي­كنند مواد ديرگداز بايد داراي سختي و استحكام كه شامل استحكام در حالت سرد و استحكام در حالت گرم داشته باشند كه سختي در حالت گرم براي ما مهم مي­باشد.

تعيين اين خواص هم بايد در شرايط استاتيكي و هم ديناميكي انجام شود. كوره­هاي با شعله­اي در معرض جريان­هاي عظيم مذاب هستند. فشار هيدروديناميكي علاوه بر فشارهاي هيدرواستاتيكي مي­تواند انسجام اين آجرها را از بين ببرد. در كوره­ها معمولا به نحو بي­رحمانه­اي عمل شارژ انجام مي­شود كه مي­تواند ضربات سنگيني را به ديواره­ها و كف كوره و تجهيزات وارد كند در اين ارتباط بايد توجه كافي مبذول شود. و نكته ديگر تحمل در مقابل واكنش­هاي شيميايي است.

سرباره­ها به مراتب از مذاب­ها خورنده­تر هستند با سهولت بيشتري ديواره­هاي كوره را از بين مي­برند.

بخار مذاب يا گازها مي­توانند بسيار خورنده باشند. عوامل تخريبي در كوره­ها و در ارتباط با نسوز ديرگدازها نيازمند اطلاعات مهندسي دقيقي است. مواد نسوز و بيشتر نسوزهاي تجاري داراي تركيباتي از عناصر و تركيبات ذيل مي­شوند كه مي­دانيم ديرگدازها تركيبي هستند مثل سيليكات­ها، نيتريدها، بوريدها، براميدها، كاربيدها و آلومينات­ها:

 

 

سيليكات

So­­2

نسوزهاي سيليكوآلوميناتي

 

فورستريت

 

آلومين

 

كاربيد سيليسيم

Sic

؟

Mgo

آهك

Cao

گرافيت

C

       

مهمترين پارامتر در انتخاب مواد ديرگداز قيمت آن است. در كنار قيمت، عمر و دوام اين آجرها نيز اهميت ويژه­اي دارد. C گرافيت به يك مرحله­اي كه مي­رسد تبخير مي­شود بعضي از عناصر پركاربرد نقطه ذوب آنها به صورت زير مي­باشد.

1740

كائولين

1724

Sio2.Silica

2050

آلومين

1600-1720

آجربوكسيتي

در 3600هنوزجامداست

C

2465

آجر نيزي

   

2050-2200

Cr2o3   ؟

اما بايد خاطرنشان كرد كه معمولا نسوزها در درجه حرارت­هاي بسيار پايين­تر از نقطه ذوب خود نرم و خميري مي­شوند. پس قبل از استفاده از اين ديرگدازها با انجام يكسري آزمايشات تجربي مي­توانيم نقطه خميري و ذوب را محاسبه كنيم و مي­توانيم از آزمايشهاي پر سابقه و معروف مثل مخروط زگر (زيگر) مي­باشند. كه به شكل يك هرم مثلث القاعده با ارتفاع بالاست كه تشابه فراوان با مخروط دارند. در همين ارتباط از ؟ مجهول كه نقطه خميري شدن آن مشخص نيست نمونه استاندارد تهيه كرده و اين نمونه استاندارد را همراه با تعداد ديگري از نمونه­هايي كه از لحاظ نقطه خميري شدن و از لحاظ عدد زيگر معلوم مي­باشند با هم درون يك كوره روي يك سطح دوار قرار ميدهند.

مخروط مجهول را با مخروط مواد معمولي روي سطح دوار وارد كوره مي­شوند و تا دماي مشخصي دما را بالا مي­بريم.

عمل چرخش جهت ايجاد شرايط مشابه براي تمامي نمونه­ها در درون كوره مي­باشند اين مجموعه در داخل كوره قرار مي­گيرد. دما افزايش مي­يابد تا يك نمونه وارد و ديگري خم شود و در شكل ديگري تغييري حاصل نشود، سپس وضعيت نمونه مجهول را در مقياس با اين مخروط­هاي معلوم مطالعه و بررسي مي­كنيم طبيعي است كه اگر اين نمونه تغيير شكلي نداشته باشد بايد آزمايش ديگري ترتيب دهيم.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: گروه متالوژ تاريخ: جمعه 9 / 12 / 1391برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

 

 


© All Rights Reserved to abasm.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com